Crítica de Ferran Baile
Sortim del niu I comencem a experimentar. Ens posem a prova. El que primer ens crida l´atenció son els sons. Escoltem i experimentem amb els nostres propis sons. Juguem amb ells i juguem amb el que veiem i toquem. Li donem moviment i ens sorprenem amb el comportament de cada element corpori. Abans del moviment esta el so i a l´incorporar el moviment unim so i moviment. La primera infància és un continu experimentar. Son uns ulls grans que miren el que ens envolta i sobre tot un anar descobrint-se un mateix.
Kl´aa, la teva cançó, és una delícia sonora, plàstica i lúdica que juga des de la fonètica més senzilla, utilitzant monosíl.labs de la llengua centreafricana hadzabe per anar estimulant la música interior de cadascú. Un experiment que el mateix serveix als nens, que ho fan de forma instintiva, que als adults que podem fer-ho de forma conscient.
“Els monosil.labs que utilitzem els hem tret de gravacions que hem anat fent a nens i nenes de 2 i 3 anys mentre juguen. Aquells sons que no son cançons apreses, si no que és el que els hi ha sortit de dins, el que van improvisant”, ens comenten sobre la metodologia de treball que han seguit a la recerca dels sons, “sí que hi ha un parell de temes africans perque també hem volgut anar a l´origen de l´humanitat i perque vam pensar que l´ontogènia reprodueix la filogènia, sobretot en els 3 primers anys de vida, i ens semblava que els nens i nenes sentiríen més properes aquestes sonoritats que no pas unes altres”.
A l´inici de l´espectacle, un niu gegant, uns ous gegants. Esther Westermeyer, Laia Piró i Neus Umbert, les tres actrius nens-es, obren els ulls al seu entorn i juguen i interactuen i van descobrint els sons, els seu propis sons. El niu gegant s´incorpora assegut i mostra una quantitat de possibil.litats mutants amb les que juguen les actrius. Magnifica escenografia de Martí Doy (notable escenògraf i titellaire).
Un espectacle que invita a la serena contemplació del que esta passant a l´escenari i que estimula a la experimentació del que esta passant en un mateix. Esther Westermeyer, creadora d´Inspìra Teatre, ha confiat la direcció del muntatge a una altre especialista en els espectacles per a infants, la ballarina i coreògrafa Claudia Moreso (directora i anima de la companyia Nats Nus Nens, actual Mons Dansa).
La composició i direcció musical és de la cantant i musicoterapeuta Viv Manning (component del recordat grup Stupendams). Fonemes a capel.la que es van unint harmònicament, percussions utilitzant el propi cos. Ambient sonor d´Alex Cabrer que ens evoca paisatges africans i a to amb tot un matisat disseny de llums de Guillem Bonfill, tècnic també de so i llums en cada representació.
Aquest espectacle es va estrenar al Sant Andreu Teatre la tardor del 2019 i va aconseguir el Premio al Mejor Espectáculo para la Primera Infáncia, a Feten (Feria Europea de las Artes Escénicas para ninos y niñas), el febrer del 2020. Desprès de l´obligada absència dels escenaris degut a les limitacions amb motiu del Covid, ha iniciat una continuada gira pels Centres Cívics barcelonins (Barcelona Districte Cultural), i per diverses poblacions de Catalunya.
Inspira Teatre, deu anys de notables espectacles.
Esther Westermeyer, va crear Inspira Teatre el 2011, ara fa just deu anys. Tots els seus espectacles destaquen per la rica plasticitat I l´acurada conjunció de les veus, especial atenció a la música a capel.la, la música, el teatre i els titelles. L´excel.lent, Gong!, la historia de la dragona Mina-Li, va ser l´espectacle en que van començar, un magnífic recorregut teatral, que va continuar amb El cel de Jo-Jó (2013-14), Dibi Dubi Dubà (2016) i L´ornet vol cantar (2018). Amb Kl´aa, ia leva cançó, és la primera vegada que s´adrecen a la primera infància.
Esther Westermeyer, té un postgrau per la Universitat de Barcelona en psicodrama i psicoterapia de grups i el títol de professora de piano per part del Conservatori Municipal de Música de Barcelona, on també ha estudiat direcció coral. Exergeix com a actriu, cantant i pedagoga musical. Ha format part de diverses formacions musicals, especialment destacada la seva participació amb el grup Delikatessen, música a capel.la.
Text : ferranbaile@gmail.com
Us deixem el link a la crítica-> https://recomana.cat/obres/kl-aa-la-teva-canco/critica/kl-aa-la-teva-canco